GIPS

Cooperatieve leerstrategieen vormen een solide onderwijsmethode die resulteert in positieve uitkomsten op allerlei gebieden. Dat is wel op de voorwaarde dat het goed geimplementeerd wordt. Een goede implementatie is afhankelijk van de vier basisprincipes: GIPS

GIPS is een acroniem dat staat voor Gelijke Deelname, Individuele Aanspreekbaarheid, Positieve Wederzijdse Afhankelijkheid en Simulate Actie. Deze vier basisprincipes onderscheiden het cooperatief leren van groepswerk.

Gelijke Deelname: Is de deelname min of meer gelijk?
Waar zie je dat aan in het gedrag van leerlingen: iedereen heeft evenveel inbreng en neemt deel aan de activiteit. Iedereen heeft bijvoorbeeld evenveel spreektijd.

Inidividuele Aanspreekbaarheid: Is voor iedere leerlingen een openlijk prestatie ingebouwd?
Waar zie je dat aan in het gedrag van leerlingen: Iedereen is aan te spreken op het resultaat of werkstuk. Iedereen moet ten aanzien van de rest een prestatie kunnen regelen.

Positieve Wederzijdse Afhankelijkheid: Staan de leerlingen aan dezelfde kant? Is samenwerking voor deze opdracht noodzakelijk?
Waar zie je dat aan in het gedrag van leerlingen: Ze zijn op een positieve manier van elkaar afhankelijk, ze hebben elkaar nodig! Als er een rol of leerling mist kan de oefening niet verder.

Simultane Actie: Hoeveel procent van de leerlingen is tegelijkertijd actief bij de opdracht betrokken?
Waar zie je dat aan in het gedrag van leerlingen: Kinderen zijn tegelijk in actie. Minimaal 25% tegelijk, maar vaak meer!

 

Bij cooperatief leren draait alles om betrokkenheid en zonder GIPS geen actieve betrokkenheid!

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s