Management van aandacht

Omdat er tijdens cooperatieve werkvormen veel interactie plaatsvindt, hebben we een stilteteken nodig om snel en effectief de aandacht van de leerlingen te trekken.

Het StilteTeken

  1. Steek beide duimen/handen in de lucht, stoppen met praten, stoppen met doen, materiaal loslaten.
  2. Wijs de anderen op het stiltetekenen.
  3. Luister naar de leraar

Als de leraar de aandacht wilt, steek hij dus beide duimen omhoog. Dit wordt snel gevolgd door andere leerlingen waarna de rest van de groep volgt.

Het stilteteken moet in principe binnen 5-8 seconden door de hele groep uitgevoerd kunnen worden.

Als de hand i.p.v duim opgestoken wordt, helpt dit de leerlingen om herinnerd te worden aan de 5 regels:

  1. Naar de spreker kijken
  2. Stil zijn
  3. Stil zitten
  4. Handen vrij (rustig op tafel)
  5. Luisteren

Wacht tot iedereen het StilteTeken geeft. Alle leerlingen moeten dit doen. We zijn als klas verantwoordelijk dat het z.s.m stil is. Daar helpen we elkaar bij.

Om het StilteTeken goed te onderhouden kan er een Hoera-Trommel ingezet worden. Zodra de kinderen goed en snel het stilteteken hebben uitgevoerd wordt er een kokertje uit de Hoera-Trommel gehaald waar een korte activiteit in zit. Dit hebben de kinderen zelf bedacht tijdens een structuur. Bijvoorbeeld met Denk-Schrijf-Rondpraat & Rondpraat-Consensus. (zie afbeeldingen)

Deze activiteiten zijn bijvoorbeeld:

  • 5 minuten eerder naar buiten (pauze)
  • Een dansje doen
  • Een energizer
  • een grappig filmpje kijken op Internet

Een snel en effectief StilteTeken bespaart onderwijstijd. De bekrachtiging van een goed stilteteken kost misschien wat tijd, maar levert op termijn veel meer tijd op doordat de kinderen gewend zijn het stilteteken goed en snel uit te voeren.

Belangrijk is ook dat je het StilteTeken niet zomaar te pas en te onpas inzet. Als je veel met cooperatieve structuren werkt, organiseer je veel tijd voor de leerlingen waarin ze kunnen lopen, bewegen, praten en samenwerkend kunnen leren. Het StilteTeken is een teken waarna jij als leerkracht de tijd opeist (bijvoorbeeld in een blokje van 10 minuten). Gebruik het alleen als je echt iets belangrijks te melden hebt of nieuwe input gaat geven.

Nadat het StilteTeken in de bijeenkomst was behandeld en de tip werd meegegeven om een hoera-trommel te maken, zag ik dit gelijk zitten. Het mooie is dan ook dat het echt werkt! De kinderen zijn zó enthousiast en het is gewoon leuk om zo´n feestelijke trommel in de klas te hebben en steeds activiteiten toe te voegen. Maar het allerbelangrijkste is dat de kinderen als groep heel erg gemotiveerd zijn en hun best doen om zo snel en goed mogelijk het stilteteken uit te voeren. Uiteraard wilde zij de eerste paar keren direct een beloning uitvoeren uit de hoera-trommel. Uiteraard haalden we er een activiteit uit, maar het uitvoeren ervan kan niet altijd gelijk. Ik vond het wat lastig omdat ik ze graag wilde belonen voor hun goede resultaat, maar het stilteteken gebruik ik juist omdat ik dan iets belangrijks wil zeggen of in wil brengen. Het komt dan dus niet altijd uit om direct een leuke activeit uit te voeren. We hebben dus afgesproken dat ik het eitje met de activiteit uit de trommel haal, het briefje op het bord hang en dat we deze later uitvoeren. De kinderen luisteren vervolgens naar mijn input, instructie, evaluatie, reflectie e.d. Dit simpele managementgereedschap maakt je klas, groep en dagelijkse praktijk echt een stukje aangenamer en leuker! Je verliest er zeker geen tijd mee, omdat de activiteiten echt kort zijn, je ze toepast wanneer het uitkomt en de kinderen veel sneller stil zijn dan voorheen. Dat levert dus juist tijd op!

IMG_5243IMG_5244IMG_5245IMG_5246

Het gebruik van de hoera-trommel vind ik echt geweldig! Een relatief simpel idee, met een grote impact. De kinderen zijn binnen no-time stil en willen er met elkaar ook echt voor zorgen dat ze zo snel mogelijk het stilteteken goed inzetten. Dus niet alleen stil, maar ook materiaal los en ogen op de leerkracht. Er zitten veel eitjes in onze trommel dus de variatie is groot. Door steeds nieuwe toe te voegen (veelal op verzoek en initiatief van de leerlingen) blijft het een aantrekkelijke beloning en bekrachtiging van het juist inzetten van het stilteteken. Daarnaast is het super om met de kinderen een spel of energizer te doen, wat er weer aan bijdraagt dat de sfeer in de groep goed blijft en de kinderen hun focus houden! Het is gewoon een feestje om een hoera-trommel te maken en in te zetten en om steeds weer nieuwe eitjes te bedenken en te maken. Daarnaast is het een genot om te zien dat mijn groep zo lekker snel stil is! Ik heb de hoera-trommel ook aangeraden aan mijn collega´s en vind het leuk om te zien dat ook zij hem inzetten!

 

 

 

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s