De 7 sleutels tot succes

Kagan cooperatief leren behelst 7 sleutels tot succes. Deze sleutels komen in de startcursus naar voren en uiteraard werden ze tijdens deze opleiding ook nog eens uitgediept. Ik vond het goed om deze kennis op te halen en ik ervaarde dat ik nog goed op de hoogte was van de sleutels en hun inhoud. Hieronder in vogelvlucht de sleutels.

  1. Didactische structuren
    Werkvormen die stapgewijs zijn opgebouwd. De structuren zijn inhoudsloos waardoor ze samen met een door de leerkracht gekozen inhoud oneindige activiteiten kunnen opleveren. Een structuur + inhoud = een activiteit. Iedere structuur heeft een functie en is voor bepaalde inhoud meer of minder geschikt. Houdt dus goed in de gaten welke structuur je wanneer inzet. De functies van de structuren was voor mij echt een eye-opener. Na de bijeenkomst over de structuren ben ik ze daardoor nóg effectiever in gaan zetten.
  2. KlasBouwers
    Activiteiten om de groepscultuur te verbeteren en te onderhouden. KlasBouwers bouwen aan een klas. De klas wordt er hechter door en vormt sneller een eenheid. Hierdoor is er meer begrip en vertrouwen in elkaar. KlasBouwers hebben drie kenmerken. Leerlingen staan op, leerlingen lopen rond en  leerlingen ontmoeten elkaar.
  3. TeamBouwers
    Activiteiten om de teams hechter te maken. TeamBouwers bouwen aan een team. Ze zorgen ervoor de vier leerlingen met verschillende achtergronden en ervaringen cooperatief en hecht worden. Ook door de TeamBouwers ontstaan een basis van wederzijds vertrouwen en begrip binnen de teams. Kenmerken van de TeamBouwers zijn: Plezier in het team, gaat niet over de leerstof, iedereen kan meedoen
  4. GIPS
    Betrokkenheid komt tot stand door GIPS. Gelijke deelname, Individueel aanspreekbaar, Positief wederzijds afhankelijk en Simultane actie. Leerkrachten die cooperatief werken moeten goed in de gaten houden of hun activiteit GIPS is.
  5. Sociale Vaardigheden
    Tijdens alle structuren worden de sociale vaardigheden van de kinderen geoefend en getraind. Elkaar ontmoeten, elkaar begroeten, elkaar complimenten geven, elkaar bedanken, elkaar uit laten praten, luisteren naar elkaar, verwoorden wat de ander zegt, tot consensus komen en vele andere vaardigheden. Als er structuren ingezet worden dan wordt er dus altijd aan de sociale vaardigheden gewerkt.
  6. Teams
    Leerlingen zitten in teams van 4, als dat niet kan 3. Als dat niet lukt in teams van 5. In deze teams werken zij veel samen, de kinderen leren elkaar kennen en zijn teamgericht. De tafeltjes staan dus tegenover elkaar. Na een bepaalde periode (6 weken) wisselen de teams, zodat de kinderen gedurende het jaar bij alle kinderen van hun klas een keer aan de teamtafel hebben gezeten. Dit zorgt ervoor dat zij met iedereen leren omgaan en samenwerken.
  7. Management
    Teambakken, loopronde, stilteteken, stemvolume, schouder- en oogmaatjes, genummerde plaatsen, werken in teams, klasopstelling, heterogene groepen, leerlingkiezer en timer zijn allemaal managementtips om de cooperatieve klas zo goed mogelijk uit te voeren.

Het is goed om jezelf te verdiepen in de zeven sleutels en te weten wat zij inhouden. Daarvoor is vooral het boek Cooperatieve leerstrategieen van dr. Spencer Kagan een hele mooie en rijke informatiebron en (vind ik) een gezaghebbend document op het gebied van Cooperatief Leren.

 

IMG_5190

Betrokkenheid van leerlingen tijdens Denk&Schrijf en Rondpraat&Consensus

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s